Netty Janssens (Tilburg, 1961) is keramist, docent, auteur, uitgever, productontwikkelaar, edelsmid & meer… Zij kreeg haar opleiding (inclusief lesbevoegdheid in diverse vakken) aan de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg (driedimensionaal: keramiek en brons, en tweedimensionaal: tekenen en grafiek) en in China aan de Academie voor Schone Kunsten te Chongqing. Daarna volgden verschillende werkperiodes in Europa, de Verenigde Staten (New Mexico) en Japan.
Naast het maken van haar eigen werk, ontwikkelt en geeft Netty Janssens symposia op diverse academies en keramische werkcentra in binnen- en buitenland en publiceert zij haar eigen boeken en ook artikelen in diverse tijdschriften. Al sinds haar academietijd houdt zij zich – ook voor fabrieken en groothandels – bezig met onderzoek naar nieuwe keramische technieken en materialen, onder meer met keramisch kleuronderzoek. Ze schuwt daarbij niet technieken uit andere disciplines te combineren met keramiek, zoals grafische druktechnieken, wat heeft geleid tot de ontwikkeling van nieuwe – in haar laatste boek vermelde – keramische inkten, verven en pasta’s. Een dergelijk onderzoek is niet alleen zeer technisch, maar vooral ook uitdagend, én zit vol onaangekondigde verrassingen. Daarbij stelt zij zich tot taak alle beoogde kleuren en materialen te brengen op een stooktemperatuur met een groot bereik, zonder dat de kleuren vervagen of wegbranden. Een zoektocht die inmiddels ook een heel eigen kleurenpalet heeft opgeleverd. Alle door haar ontwikkelde recepten worden door haar omgezet in eenvoudige maatlepelrecepten en gepubliceerd in boeken en tijdschriften.
Netty Janssens wil het liefst alle moeilijke en ingewikkelde technieken en materialen toepasbaar maken voor alle temperaturen en toegankelijk voor iedere keramist, en zo een bijdrage leveren aan het keramisch werkveld in Nederland en daarbuiten, én aan de toekomst van de keramiek. Het leukst vindt zij kennis overdragen aan mensen met eenzelfde passie. Niet alleen haar publicaties dragen hieraan bij, ook de drukbezochte gespecialiseerde (een- of meerdaagse) symposia in binnen- en buitenland. De “nazorg” daarbij wordt erg gewaardeerd, evenals haar “toegankelijkheid”, die door lezers en oud-cursisten wordt geroemd. Haar ideeën omtrent kleur en techniek hebben dan ook breed ingang gevonden.
Haar eigen keramisch werk is bekend als uitdrukking van een perfecte imperfectie, een combinatie van grafische technieken, keramische kleuren en uitgebalanceerde vormen met gedecoreerde en gemonteerde platen klei, in verschillende kleurlagen opgebouwd en afgewerkt met een bijpassende stookmethode. Kijkobjecten, keramisch-technisch perfect uitgevoerd, met onleesbare schrifturen en symbolen gevangen in een kader, waarbij een grote rol is weggelegd voor het licht: spelend met de kleurlagen, de vlakken en de vormen, zodat het werk een grote diepte weerspiegelt en daardoor blijft boeien en fascineren, of het werk nu groot of klein is, een geheel vrije vorm, een vaas- of doosplastiek of een zitobject. Naast het verbinden van technieken uit diverse disciplines, combineert zij ook moeiteloos verschillende materialen met keramiek, zoals goud en zilver, tot een vrije vorm of tot een uniek, draagbaar sieraad. Haar werk, uitsluitend unica, is te zien op keramiekbeurzen in binnen- en buitenland en in galeries. Zij werkt niet in opdracht, maar uitsluitend vanuit haar eigen ideeën, gevoel en doelen. Nieuwe doelen stellen, onderzoeken en uitvoeren, daar zit, voor haar als keramist, de lol in. Als dingen niet goed gaan, doorzoeken, testen en uiteindelijk oplossen. Ze is perfectionistisch en neemt met minder geen genoegen.
Keramiek is haar werk en haar passie.